FOLLOW Aleeya's Touch!

Aleeya's Touch "Help me I need a MAKEOVER Competition SEASON 1

04 February 2010

Vitamin E sambung semalam punye entry!

Hari ini dan Vitamin E... rasa-rasanya korang semua mesti boringkan bila baca blog macam baca buku sekolah pulak? yang ada macam- graph pastu ada macam-macam quote sana sini situ? 

tau tauu.. korang boring.. oklahh arini kite cerita pasal vitamin E yang secara relax aje ok? tak payah banyak2 info yang nak kene klik sana.. klik sini.. klik situ! bosan ok bosan! hahaha....

sebenarnya.. Aleeya and hubby makan vitamin E untuk jaga kulit dan mencukupkan apa yang kami tak cukup makan(padahal makan dah terlebih cukop! tengok ajelah badan kami sorang-sorang... besar weyhh!). tapi penyebab utama makan vitamins ini semua termasuk Vitamin E ialah sebab hendak menjaga kulit dan menambah apa yang kurang... Aleeya dulu suka sangat baca-baca apa kelebihan vitamin itu dan ini... banyak sebenarnya khasiat vitamin lain... tapi kebanyakkannye juga ada untuk menjauhkan dari pelbagai penyakit dan mengubati penyakit dan bagi tak sakit(baerapa banyak DAN daaa!)


Vitamin E

Korang semua perasan tak? banyak tulis dekat botol losyen contohnya ST.IVES yang mengandungi VITAMIN E... enriched with Vitamin E, selain ST.IVES, PALMERS juga begitu Vaseline pon begitu. Korang nampak tak kelebihan Vitamin E kat situ? sah-sah memang bagus untuk kulit.. menjadikan kulit halus mulus dan gebu! apabila kite kurang makan atau ambil vitamin E, kulit kite akan cepat berkedut.. diulangi lagi CEPAT BERKEDUT! dan dengan adanya vitamin ini, dia membantu meningkatkan kelembapan kulit kulit disamping memberi keanjalan dan membuatkan kulit menjadi lebih elastic lagi! weyhh sapa taknak kulit jadi tegang kan? tak berkedut.. so korang.. islah makan vitamin E ok.. untuk kebaikan juga... vitamin E ni juga baik untuk kulit sesiapa yang sensitif dan SANGAT SENSITIF(macam Aleeya) contohnya sensitif dengan matahari(ceyh konon bajet puteri lilin la nih? podahhh! hehe) 

Dan kepada korang-korang sana yang duduk overseas tu.. sila-sila laah pandai2 mkn vitamin E atau kalau malas lagi nak makan vitamin atau takut makan ubat, korang guna je lah losyen ST.IVES tu ataupon PALMERS... losyen tu berdua memang terbukti paling bagus laa pada Aleeya laaa.. Vaseline.. ok laa so -so aje... tapi kalau takut bajet lari.. losyen apa2 pon tak pe.. janji ada VITAMIN E dan kalau bole enriched dengan ALOE VERA sekali ok! baik jaga kulit korang sebelum berkedut mcm orang SENIOR! uhukk uhukkk.... 

korang tak payah laa nak amik vitamin E dalam dos yang banyak giler.. jangan tamak ok? dalam 500iu tu dah mencukupi dah... bak kata abang iparku "BUKANNYE KITE NI MALNOURISH YANG NAK KENE MAKAN UBAT TU SEMUA LEBIH-LEBIH" soo cukup laa sekadar ala kadar! karang kalau terlebih.. korang jawab sendri ok!



Mari kite flashback balik cerita semalam yang pasal VITAMIN A DAN C.... kite kasi entry tu punye cerita pendek... 

Vitamin A tu membantu melambatkan penuaan, melindungi kulit daripada sinaran UV, dan Retinol A adalah salah satu bahan yang membantu merawat kulit berjerawat! Vitamin C pula ada vitamin yang membantu kulit kita untuk sembuh dengan cepat jika terluka. Ia juga membantu menambahkan colegen dalam kulit yang semakin berkurangan mengikut peringkat usia.... 


Fungsi ketiga-tiga vitamin ini ada sama... mereka saling bantu-membantu antara satu sama lain untuk melindungi kulit daripada harmful elements, melambatkan penuan dan yang paling penting ialah dalam merawat masalah JERAWAT!

sebelum ini saya tidak nafikan saya mengambil Imadeen. tetapi masa tu dekat New Zealand. adalah lebih kurang setahun lebih ambil Imadeen tu.. mahal bebb! tapi nak cantik punye pasal...  aleeya lagi rela beli Imadeen daripada makanan!

Dan lepas kawen, balik Malaysia..... Harapan hati nak juga laa makan Imadeen lagi... tapi sedih :( sangat sedih....... KENAPA ALEEYA SEDIH? sebabb..... kandungan yang ada dalam Imadeen di New Zealand adalah sangat berlainan dengan yang ada kat Malaysia nih... macam setengah je kandungan vitamin yang ada untuk Imadeen Malaysia berbanding New Zealand... sooo... daripada menghabiskan duit beli bende yang tak berfaedah (well bukan laa tak berfaedah.. cuma kandungan vitamin dia KURANG daripada dos biasa) 

itu lah yang keluar idea untuk makan vitamin berjenis2 asalkan lebih kurang sama dengan kandungan dalam Imadeen yang ada di New Zealand ataupon overseas.... KENAPA EKKK IMADEEN MALAYSIA PUNYE DOS SIKIT? pelik.. pelik...pelik.... 

So korang semua pikir laa sendri.... kalau rasa-rasa kulit tu banyak jerawat... sila lah amalkan petua dia atas... heeheheh ini petua moden ek? makan lah vitamins..... kalau tak suka makan ubat.. pegi laa makan sayur-sayuran, buah-buahan...daging-dagingann... hehehhe.. gurau aje......

OH YER LUPA PLAK... korang juga bole beli MULTIVITAMINS AND MINERAL ataupon MULTIVITAMINS sahaja.... tak payah beli mcm yang i beil tu...multivitamins pon dah mencukupi... cuma kalau korang OBSES GILER NAK JAGA KULIT... macam ALEYAA ni laa.. korang makan laa macam kuantiti yang aleeya amik tu ok? 


PERINGATAN KEPADA WANITA YANG MENGANDUNG.... jangan amik dos Vitamin A berlebihan macam i amik ok? sebab akan dikhuatiri akan menyebabkan bayi anda Cacat atau mengalami something somethong... basically kepada wanita hamil.. silalah tanya doktor anda untuk makan vitamins ini ok? jangan overdose!



macam ni pon bole.. dah cukup dah! picture taken from here



oh yer..kami nak jual game PS3 ini.... sapa berminat sila contact saya ok? aleeyazailan@yahoo.com untuk info lanjut tentang game itu semua sila klik sini!


bagi clear sikit gambo tu kan... hehehehe


PRE-PRDER ALMAY PRODUCT NOW!!!~ cepat tarikh akhir bole order ialah 14 February 2010!~


PRE-PRDER ALMAY PRODUCT NOW!!!~ cepat tarikh akhir bole order ialah 14 February 2010!~

10 comments:

Mashii said...

so kak leeya...kiranya beli multivitamins jer dah cukup la untuk pemakanan hari harian?????tak payah beli vitamin a,c,e asing2???

Aleeya Zailan said...

mashiii: kalau dah makanan yang kite makan hari2 tu cukop untuk daily intake setiap vitamin tu... dah cukop dah kalau makan multivitamin tu jer... tapi bagi perempuan di luar sana yg suke berdiet itu xx mkn ini x mkn.. adalah lebih baik amik single vitamins tu.. itu lah sebab ada single2 vitamins tu...

kite amik single vitamins tu sbb x mkn buah hari2... tak mkn kacang hari2 yang ada kat vit e dan vit c... mcm yg tulis kat atas tuu.... :)

Unknown said...

vitamin2 yg kak aleeya amik ni kt farmasi de kn???biasenye bnyk sgt choice,xtau nk amk yg mne...

Aleeya Zailan said...

saramisz: yupp.. vitamin ni sumer beli kat pharmacy je.. kat watson ke guardian ke... semua ada.... normally kite beli yg brand blackmores tu... yang lain2 brand pon ok jugak dlm pharmacy tu... asalkan bkn cap ayam sudeyh :P hehehe

Fadhli said...

salam...nk tanya ni...saya selalu juga nampak vitamin tu kt farmasi...dalam multivitamin tu..ada kesemua jenis vitamin ke? dn berapa ye harga satu botol tu? cara makan cam ne?

Fadhli said...

Salam...dalam multivitamin tu ada kesemua jenia vitamin ke? bape harga satu botol?

Aleeya Zailan said...

salam fadhil...


memang vitamins ni banyak kat farmasi... harga dia x igt le pulak.. hehehe main amik masuk bakul jek tau :)

u bole beli multivitamin yang ada semua vitamin yang diperlukan utk kehidupan seharian kite...


or

u jugak bole beli single vitamins mcm vitamin C ke... E ke.. omega3 ke... mana2 vitamin laaa yang u rasa perlu untuk u. kalau ur intention nak cantikkan kulit... cari vitamin a,c,e.. kalau nak utk kesihatan badan supaya x penat beli laa pharmaton etc... :)

cara mkn vitamins tu semua nnt ada tulis dekat botol2 vitamin tu sendiri... so u just follow laaa :)

hope this helps..

and sorry for the late reply yer.. been very busy laa lately :)

peeja said...

ape jenama vitamin e dan a yg aleeya amek? cr kt watson, kompius yg mane..vitamin c sng la cr..

Aleeya Zailan said...

any brands will do :) pilih yg mana berkenan di hatii.. i guna blackmores

peeja said...

psl bace post aleeya pasal vit ni, sy trus pergi beli..hehe..tp vit c n e je beli brand blackmore..yg vit a blackmore x jmpe..Vit A tu kak aleeya gne Blackmore ACE ke?